3 Cara Mudah Nak Bagitahu Bakal Bos Berapa Gaji Yang Kita Mahu Semasa Interview.

 Hai, Augie di sini. Ini translation dari post bahasa inggeris. I’m too lazy to translate so i use google translate. Semoga bermanfaat.



1) Apabila ditanya, tanya semula julat yang boleh mereka tawarkan.

Contoh cepat, apabila mereka menyoal dengan "apakah jangkaan gaji anda". Tanya mereka kembali "berapa julat untuk kedudukan ini?" Apabila jawapan anda sebenarnya boleh tahu berapa banyak yang mereka jangkakan untuk benar-benar membayar anda untuk jawatan itu. Selain itu, beritahu mereka untuk menerangkan lebih lanjut mengenai tanggungjawab dan matlamat pada kedudukan tertentu itu.


2) Jika anda tidak mempunyai sebarang jumlah tertentu

Jika anda tidak mempunyai jawapan itu, beritahu mereka tentang gaji biasa yang dibayar dalam bidang kepakaran. Atau jika anda ingin selamat, beritahu mereka jumlah yang anda telah dibayar sebelum anda memohon kerja ini. Katakan "Saya tidak mempunyai jumlah tertentu, tetapi saya telah dibayar sekitar 200£-300£ dalam tempoh 3 tahun yang lalu.


3) Jika anda ingin berbincang dengan mereka

Walaupun anda ingin bercakap mengenai perkara ini, ingatlah untuk sentiasa menekankan bagaimana anda dibayar sebelum ini. Jawapan yang lebih mudah ialah " Saya terbuka untuk membincangkan antara 300£-400£ tetapi itu juga bergantung kepada faktor lain seperti faedah, tanggungjawab, sasaran dan perkara tidak ketara yang lain. Katakan apa yang anda harapkan daripada orang yang mengisi jawatan ini. Walau bagaimanapun saya ingin mengatakan bahawa saya telah dibayar 'jumlah' ini baru-baru ini"


Saya akan mengemas kini ini kemudian apabila terdapat petua lain yang berguna mengenai perkara ini. Terima kasih kerana membaca!

Comments