Top 10 negara di dunia yang anda boleh memulakan penghidupan yang baru.


Negara yang best untuk Hidup Baru

Top 10 negara di dunia yang anda boleh memulakan penghidupan yang baru.

Ramai yang mempunyai impian untuk berhijrah ke Negara luar, sama ada untuk memulakan kehidupan yang baru atau memulakan pekerjaan yang lebih baik. Oleh itu, sebuah laporan telah diterbitkan oleh  ‘the Global Expat Index 2019’ – yang telah menyenaraikan  lebih dari 10 negara yang terbaik di dunia untuk menetap. Mungkin salah satu daripada Negara ini termasuk dalam senarai Negara impian anda?

White and black building with tower surrounded by green trees : Photo by Colin on Unsplash
Senarai Negara yang terpilih, dibuat berdasarkan beberapa factor tertentu termasuklah taraf pekerjaan, kos sara hidup dan ‘lifestyle’ di sana.

Aurora borealis during winter : Photo by Jonatan Pie on Unsplash

Negara yang pertama ‘1st ranked’ adalah Iceland. Tidak mengejutkan bagi Iceland untuk menjadi nombor satu kerana Iceland adalah Negara yang paling selamat di dunia dan ianya juga Negara yang menerima immigrant dengan terbuka- yang sudah tentu melegakan sesiapa yang ingin memulakan hidup baru di sana.
 Manakala, 10 negara lain yang menduduki tangga teratas termasuklah:
2.Austria 
3.Canada
4.New Zealand
5. Germany
6.Sweden
7.US
8.Australia
9.The Netherland
10.Norway
Iceland mungkin menjadi impian ramai kerana landskap dan keaslian alam-nya di mana anda boleh melihat ‘The Northern Lights’ di sana. Iceland juga memiliki ‘geysers’ ,gunung berapi yang dilitupi ais dan juga ‘glaciers’.
Four person's looking at geyser : Photo by Michael Henry on Unsplash

Manakala, Negara yang menduduki carta teratas untuk kadar pekerjaan yang tinggi, kos sara hidup yang baik adalah Mexico.

Man walking on road during daytime : Photo by Dennis Schrader on Unsplash

Manakala Finland menduduki carta pertama untuk Negara yand damai- suasana bahagia. Jepun pula menduduki tangga pertama untuk Negara yang mempunyai kadar hidup yang tinggi (high life expectancy).

Green and yellow city tram : Photo by Tapio Haaja on Unsplash
Three bicycles parked in front of building : Photo by Clay Banks on Unsplash
Untuk pembacaan yang lebih lagi mengenai negara yang disenarai pendek, sila tekan link di bawah:

Comments