Lakukan ini Untuk Mendapatkan Kulit Yang Cantik Dan Sihat |10 Perkara Anda Perlu Lakukan Untuk Dapatkan Kulit Sihat, Cantik dan Berseri|

Ianya bukanlah rahsia lagi, bahawa setiap wanita inginkan kulit yang bersih dan berseri. Yang pastinya, wanita yang mempunyai kulit muka yang cantik bukanlah semata mata kerana tuah, melainkan mereka berusaha mendapatkan nya.

Tips to have fair, beautiful skin


Di sini adalah 10 tips penjagaan wajah yang anda boleh ikuti dan amalkan, tak kiralah kulit muka anda jenis apa pun.


1. Pastikan anda cuci muka sebelum tidur

-Double cleansing wajah anda dengan penaggal makeup (makeup remover) sebelum bersihkan dengan cleanser (pencuci muka) anda. Untuk memastikan kulit wajah anda boleh bernafas.

2. Minum air yang mencukupi dari awal pagi hingga malam

-Supaya badan anda kekal 'stay hydrated'. Bila badan mendapat air yang mencukupi, ia mempengaruhi keanjalan kulit, termasuklah kulit muka. Malah, bibir anda juga tidaklah merekah (chapped lips)

3. Elakkan dari mengunakan skincare yang mengandngi bahan terlarang

-contonhya merkuri dalam kuantiti yang banyak. Lebih baik jika anda gunakan produk drugstore atau yang telah diluluskan oleh kkm. Janganlah cepat terpedaya dengan iklan kecantikkan yang memberi kesan cepat.


4. Konsisten dengan rutin skincare anda

-Janganlah pula anda bertukar tukar produk kecantikkan. Pakailah produk sekurang kurangnya sebulan sebelum tengok kesannya. Namun, jika dari permulaan pakai sudah allergic atau buat kulit muka irritated, lebih baik berhenti.

5. Pakai serum antioxidant.

-Tips ini hanyalah tambahan sahaja. Jika mampu, anda boleh mencuba. Antioxidant mengurangkan penuaan.


6. Tukar sarung bantal anda setiap 3 hari sekali

-Kerana banyak bakteria/kuman yang melekat di sarung bantal dan jika anda gunakan untuk tidur, kuman tersebut akan berpindah ke kulit muka anda.


7. Kurangkan pengambilan makanan segera
8. Guna face mask sekali seminggu
9. Exfoliate sekurangnya 2 kali seminggu
10. Exercise/workout

Comments