Lima Perkara yang Perlu Dilakukan seminggu sebelum kelas/lecture bermula. Minggu pertama sebelum kelas di Kolej/University

Lima Perkara yang Perlu Dilakukan Seminggu Sebelum Kelas Bermula.


Assalamualaikum, dan selamat sejahtera…
Haaa… cuti sem anda dah nak habis???, tapi rasa macam sekejap je cuti?. Jangan risau saya pun macam tu jugak… Tapi kelas tetap kelas, dan posting kali ini saya nak tulis tentang apa yang para students/pelajar kat luar sana perlu buat sebagai persediaan sebelum memasuki minggu pertama.
Ok!
Saya harap anda enjoy post kali ini, dan sekurang kurangnya, post kali ini mungkin akan membantu anda semua sedikit sebanyak; hopefully banyak lah kan.… hahahaha.

1.Sediakan senarai barang/alat tulis atau perkara yang anda gunakan untuk belajar. Mungkin anda dan saya sama, dan kita selalu kehabisan pen bila masanya semester baru nak bermula?. Atau pemadam hilang? Kalkulator terbelah dua?(masyaallah, mohon dijauhkan. Mahal tu nak beli..) Oleh yang demikian, moleklah kiranya, anda semua mulakan stock-up alat-alat keperluan. Contohnya, sticky notes(saya beli kedai 2 ringgit, berbaloi dan menjadi), kertas A4 putih, kertas kajang, fail dan sebagainya.

2.Mulakan 'scanning buku anda'. Ha!. Maksud saya bukan pergi baca and hafal buku tu. Tak ye, bukan macam tu. Cuma and sebaik baiknya, mulakan tengok secara kasar, baca buku untuk semester depan secara sekali pandang. Contohnya lah, anda tengok apa tajuk besar yang mungkin akan keluar ketika lecture's slide. Setidak tidaknya, anda tahu sedikit apa yang akan berlaku on the first day, lecturer mengajar. Dan ini akan mengelakkan 'shocking' yang melampau. haha. gurau je. jangan marah aaa…

3.Sila print silibus anda. Silibus adalah peta anda untuk semester itu. Apa yang lecturer akan fokuskan, chapter/bab apa yang akan masuk untuk midsem exam, Tarikh-Tarikh penting, quiz, assignment dan sebagainya. Silibus juga akan ada nombor telefon dan email lecturer anda termasuklah extension call dan dimana meja mereka terletak. Ni sangat penting untuk anda highlight-kan.

4.Sediakan buku nota untuk anda gunakan waktu note-taking semasa lecturer mengajar termasuklah binders/files. Saya ada file fila tertentu untuk setiap subjek. Dan ianya see through file, dan saya letakkan silibus di depan sekali, supaya mudah nak tengok. Dan notebook yang anda gunakan adalah lebih baik jika ianya Panjang seperti kertas bersaiz A4 sebab lebih selesa dan berbaloi.

5. Sediakan planner anda. Untuk saya, saya lebih suka buat bullet journaling. Saya buat planner cara saya sendiri, mengikut citarasa dan kreativiti. Tapi, kalua anda nak , anda boleh beli planner di kedai-kedai buku. Jangan risau, pasti ada planner tu, banyak design lagi.. Dalam planner ni, anda sediakan ruang untuk jadual kelas, dan apa-apa yang penting. Saya selalu buaat goals untuk semester, group works, assignment, to-do-list dan banyak lagi.

Ha! Kalau anda, macam mana anda bersedia untuk menghadapi semester baru?

Semoga post kali ini membantu.
Sila likes, comment dan follow saya untuk post yang lebih menarik, insha allah.


Comments